معرق فرش

 

  این کار نه برش چوب دارد، نه اره و نه تیغ.  نام این هنر را "معرق فرش" گذاشته اند چون دراین کار، تکه های دستبافت هایی چون فرش بر مواد و ظروف دیگری تلفیق می گردد. سابقه این هنر به دهه هشتاد برمی گردد. مواد اولیه ای که یک معرق کار فرش نیاز دارد، فرش، جاجیم، گلیم،قیچی، چسب چوب،چسب آهن، انبردست،سوزن و پشم مرینوس است.
از خرسک و کرک گرفته تا فرش های اعلا در دنیای معرق فرش کاربرد دارند.  با این حال یک محصول با کیفیت معرق فرش را از روی نوع فرشی که بر کار تلفیق شده شناسایی می کنند.
شروع و پایان کار معرق نباید روی فرش پیدا باشد.برای پیدا کردن کار با کیفیت باید به دنبال معرق فرشی بود که از مواد اولیه ایرانی بهره برده باشد. درزهای این کار باید با پشم مرینوس پوشانده شود؛چون استفاده از درزگیرهای چینی و خارجی به هیچ وجه کیفیت مطلوبی عاید هنرمند معرق کار فرش نمی کند. طراحی روی کار نیز باید متناسب با ظرف و تقارن شکل ها در آن رعایت شده باشد.
 فرش هایی که برای معرق فرش انتخاب می شوند باید بالای 40 گره باشند تا کیفیت کار را بالا ببرند. البته افزایش گره فرش تا 80 گره هم ممکن است و اگر تکه ها از بین فرش های 80گره انتخاب شوند کیفیت کار را بسیار افزایش می دهند. در میان قالی ها آنهایی که با کرک بافته شده اند براق ترند. علاوه بر این، کار با فرش ابریشم برای یک معرق کار فرش، بسیار دلچسب است چون ظرافت کار او را بیشتر می کند

برای مشاهده نمونه محصولات معرق فرش دستباف می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید

محصولات تلفیقی