حفاظ چله فرش دستباف

چهارشنبه 3 آذر ماه 1395 4892
 
  

تار و پود در واقع اسکلت و ساختمان فرش را تشکیل می دهند.کشیدن تار بر روی دار قالیبافی به چله کشی فرش دستباف معروف است و سابقه حداقل 2500 ساله دارد. برای گره زدن بر روی تارها می باید یک جفت از تار زیر و رو را با هم گرفته و اقدام به گره زدن نمود.

نخ تار یا چله فرش نقش اصلی و اساسی را در بافت فرش دستباف دارد. نخ چله فرش که به صورت نخ های تار اضافی در دو طرف طولی انتهای فرش قرار دارد، با عملیات دوگره زنی باعث جلوگیری از ریزش پرز ، حفظ و نگهداری، استحکام بخشیدن و افزایش طول عمر فرش دستباف می گردد .

اگر تصمیم به فروش فرش خود دارید میبایستی فرشی سالم و آسیب ندیده داشته باشید. برای حفظ این اثر هنری و سرمایه ای لازم است دستورالعمل های نحوه حفظ و نگهداری فرش در سایت راگچری را مطالعه و به کار ببندید.

راگچری برای جلوگیری از کاهش استحکام نخ چله به علت پاخوردن زیاد و جلوگیری از کثیف و سیاه شدن نخ چله فرش استفاده از حفاظ نخ چله را پیشنهاد می کند .

عموما افراد برای جلوگیری از این آسیب از چسب های شیشه ای پهن برای فرش استفاده می کنند که این خود بعد از مدتی باعث کثیف شدن نخ چله شده و همچنین  به دلیل مواد شیمیایی موجود در چسب به مقاومت نخ چله فرش آسیب می رساند.

حفاظ چله از جنس پارچه توری می باشد هم باعث عبور و مرور هوا می شود و از طرفی از کثیف شدن مستقیم و پاخوردگی آن جلوگیری می کند به طوریکه نخ چله فرش را هم نمایش داده و کمک به حفظ سرمایه ارزشمند فرش دستباف می نماید.

 

 

 
 

در اين بخش نظری ثبت نشده است.

سوال امنیتی : مجموع دو عدد 2 و 4